Mij abonneren op de newsletter Menu back

Een beetje gluten, dat eet geen brood

Publié le 15 November 2016

Het is nu al verschillende maanden dat men zelden over brood kan spreken zonder het ook te hebben over gluten. Dat enigszins vreemd woord heeft een schaduw geworpen op onze ‘heilige boterham’, maar waarom? En ook, brood, waar komt dat vandaan?

De geschiedenis van het brood gaat ongeveer 32000 jaar geleden van start; het begin van de landbouw rond 8000 voor Christus bevorderde het gebruik maar het was pas tijdens de oudheid (-3500 voor Christus) dat brood goed doorbrak, na de uitvinding van de molensteen. Dat is een hele weg die werd afgelegd!

Suikerbrood, wit en bruin brood, krentenbrood, zoete broodjes, pistolets… brood bestaat in veel vormen in ons land en behoudt zijn titel als traditioneel basisvoedsel in alle culturen.
Zelfs al zijn Belgen gek op hun brood, het is in Duitsland dat we de grootste dagelijkse consumenten vinden. Frankrijk is dan weer leader op het gebied van stokbrood, dat niet weg te denken is in de cultuur van onze zuiderburen.

Meel, water, zout, gist of zuurdesem, een beetje geduld en veel warmte. Zo maakt men brood. We eten het niet enkel met boter of kaas, brood past op veel manieren in onze dagelijkse voeding. Het bevat veel vezels (vooral volkoren) en het is ‘broodnodig’ voor een ijzeren gezondheid.

Maar wat met het gluten?
Laten we een en ander onder de loep nemen.
Gluten is de naam van een groep eiwitten die aanwezig zijn in bepaalde granen zoals tarwe, gerst, rogge en spelt. Het eiwit dient als bind- en verdikkingsmiddel. U mag een kruis maken over mooi luchtig kruim wanneer u een dieet zonder gluten volgt.
Meer en meer mensen blijken gevoelig te zijn voor gluten. Men mag dat nochtans niet verwarren met een intolerantie voor gluten of een buikholteziekte die de darmwand beschadigt vanwege een infectie die ontstaan is door gluten.
Bent u intolerant, dan moet u gluten volledig bannen. Voor de anderen zal het volstaan de consumptie te verlagen om de buik soelaas te geven en de vermoeidheid te verminderen.

Het is altijd goed om eraan te herinneren dat de essentie van een gezonde voeding de diversiteit is. Er bestaan tal van alternatieven voor gluten: rijst, soja, maïs, gierst, quinoa, aardappelen, grauwe erwten, linzen… De lijst is lang! Een beetje verbeelding doet wonderen. Bovendien zijn er nu heel wat meelsoorten van granen zonder gluten op de markt, dus waarom er niet van profiteren? Neem de tijd om zelf uw patisserie te bereiden, uw zoete en hartige hapjes, en ook uw brood. Een broodmachine is niet echt nodig. Herinner u: meel, water, zout, gist of zuurdesem, een beetje geduld en veel warmte… Het automatisch bakken en de circulatie van warme lucht van Actifry maken voor u alles wat u wenst, met of zonder gluten!