Mij abonneren op de newsletter Menu back

Suiker mijn vriend, suiker mijn vijand

Publié le 15 November 2016

Snoepjes, chocolade, ijs, honing, koffiekoeken, confituur… u gaat meteen likkebaarden? Geen paniek, dat is normaal. Ons organisme heeft een natuurlijke voorkeur voor suiker, een bron van plezier. Suiker is een vriend van uw smaakpapillen maar staat aan de andere kant ook bekend als het ‘witte vergif’. Is het dan ook onze ergste vijand?
Laat ons de voor- en nadelen afwegen.

Suiker is essentieel voor ons lichaam. De term ‘suikers’ wordt gebruikt om alle zoetmakende koolhydraten aan te duiden, het vijftal dat eindigt met ‘ose’: sucrose, fructose, glucose, maltose, lactose. Dat zijn ze.

Sucrose of witte suiker is het meest verspreid, zowel rechtstreeks bij onze bereidingen als in de voedingsmiddelenindustrie. Sucrose verkrijgt men door het raffineren van suikerbieten of suikerriet.
Fructose van zijn kant is de natuurlijke suiker die aanwezig is in fruit, honing en groenten.
Net zoals de glucose (of dextrose), de onmisbare brandstof voor onze cellen en het enige koolhydraat dat van ons bloed naar de hersenen gaat.
Maltose is de suiker van de gerst, zonder valt er geen bier te brouwen.
Lactose wordt natuurlijk geproduceerd door zoogdieren en is aanwezig in hun melk.

Sucrose is geraffineerde suiker, dus snel gemetaboliseerd. Het kan dus een verhoging veroorzaken van onze bloedsuikerspiegel en onze insuline. Diabetespatiënten: opgelet! Zoals voor alles ligt de sleutel voor een goed evenwicht in de dosering en de frequentie. Geef ook de voorkeur aan ruwe rietsuiker voor de bereiding van uw patisserie.

Een zoete smaak activeert dezelfde zone van de hersenen als drugs. Dat is zeker. Het is dus belangrijk enige discipline te ontwikkelen om onaangenaamheden te vermijden. Om te weten hoeveel suiker zich bijvoorbeeld in een bepaalde drank bevindt, zoekt u het aantal gram suiker in de drank op, dat deelt u door 4 en u hebt het aantal koffielepels suiker dat de drank bevat. Wil iemand een glas water?

Om uw batterijen goed en gezond op te laden: de beste koolhydraten zijn deze in groenten en fruit. Gedaan met het schuldgevoel en lekkere smaak verzekerd.

En om u te helpen het nirwana van de natuurlijke suiker te bereiken, reken op de Actifry.

Wilt u nog een beetje dessert?